سازه فولادی چیست؟

نوشته شده : avanfoolad دسته‌بندی نشده

تعریف ساختمان های فولادی

ساختمانهای فولادی:

سازه های فولادی به سه گروه اساسی طبقه بندی میشوند:

  •  سازه های قاب بندی شده که مجموعه ای از اعضای ،محوری خمشی و یا محوری – خمشی میباشند.
  • سازههای پوسته ای که در اعضای آنها نیروی محوری قالب است.
  •  سازه های معلق که در اعضای آنها نیروی کششی حاکم است.

 

سازه های قاب بندی شده

اکثر ساختمانهای متداول دارای اسکلت قاب بندی شده می باشند سازه های قاب بندی شده ترکیبی از تیرها و ستونها می باشند که با استفاده از اتصالات صلب و یا ساده به یکدیگر متصل شده اند. سازه های قاب بندی شده ممکن است به صورت سازه های فولادی ساختمانی و یا سازه های فولادی صنعتی (غیر ساختمانی) باشند.

به طور کلی سازه های قاب بندی شده از ترکیب دوسری قاب صفحه ای عمود برهم به وجود آمده و تشکیل قاب فضایی را میدهند. لیکن عملکرد قابهای موجود در هرامتداد، تأثیری بر عملکرد قابهای امتداد دیگر ندارد بنابراین تحلیل قابهای هر امتداد به طور مستقل به صورت صفحه ای انجام می.شود قاب های ساختمانی باید قادر به حمل نیروهای قائم و جانبی باشند برای حمل بارهای جانبی یا از اتصالات صلب و یا از سیستم مهاربندی استفاده می شود پلها نیز از انواع سازه های قاب بندی شده هستند.

 

 

سازه های پوسته ای

سازه های پوسته ای به صورت گوناگون از قبیل منابع نگهداری مایعات و گازهای تحت فشار سیلوها، سقفهای گنبدی و موارد مشابه در عمل مورد استفاده قرار میگیرند. مشخصه اصلی این سازه ها این است که فضاکار می باشند یعنی به علت اندرکنش اجزای موجود در امتدادهای مختلف نمیتوان آنها را به صورت ترکیبی از سازه های صفحه ای در نظر گرفت و برای تحلیل باید کل سازه به عنوان یک مجموعه واحد طراحی می شود تحلیل و طراحی چنین سازه هایی احتیاج به مهارتهای ویژه ای دارد.

 

سازه های معلق

سازه های معلق اغلب در پوششها (سقفها و پلهای دهانه بلند مورد استفاده قرار میگیرند). در چنین سازه هایی اسکلت قاب بندی شده ای وجود دارد مثلا در پل سازی عرشه پل و در پوششها ،اسکلت سقف که توسط آویزهایی از کابلهای کششی اصلی آویزان است استفاده از سازه های معلق در پل سازی بسیار متداول است.